субота, 23 січня 2016 р.

Урок математики у 5 класі Правильні і неправильні дроби





Урок математики у 5 класі
Правильні і неправильні дроби
Мета уроку: Поглибити знання учнів про звичайні дроби; формувати уміння і навики у виділенні цілої частини з неправильного дробу та запису мішаного числа у вигляді неправильного дробу.
         Розвивати логічне мислення, обчислювальні навички та пам'ять.
         Виховувати любов до України, повагу до українських народних традицій через математику.
Обладнання: комп’ютер , проектор, картки для самостійної роботи, виставка рушників.
Хід уроку
«У щастя людського два рівних є крила:
Троянда й виноград, красиве і корисне»
М. Рильський
І Організація класу
Урок починається з вступного слова вчителя
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Зібралось гостей тут багато.
Бо тема, яку розглядаємо ми – дроби звичайні.
Ідея уроку – теж не проста
Вивчити треба багато.
А дріб же звичайний – важливий такий,
З народним багатством з’єднати.
Повідомлення теми мети і задач уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати звичайні дроби й особливу увагу звернемо на правильні і неправильні дроби.
ІІ Актуалізація опорних знань
Ніякі знання не приходять самі по собі, їх треба здобувати. На попередніх уроках ми познайомились із поняттям звичайних дробів та їх видів. Тепер ці знання допоможуть вам здобути історичні відомості про український рушник.
         Зараз ми згадаємо, що ви знаєте про звичайні дроби
Фронтальне опитування
1.     Що таке звичайний дріб?
2.     Що показує знаменник (чисельник) дробу?
3.     Який дріб називається правильним ( неправильним)?
Молодці, ви добре засвоїли відомості про звичайні дроби. тепер сядьте рівно і послухайте. Епіграфом уроку є слова М. Рильського про єдність красивого і корисного. Сьогодні ми спробуємо поєднати: корисне – дріб, з красивим – українським рушником.
ІІІ Розв’язування вправ
Повідомлення учнів ілюструється презентацією.
Учень. Український рушник… І сучасну, й традиційну оселю на Україні важко уявити без нього. Тчуть його і вишивають досі. Першоосновою рушника було полотно (обрус), яке виготовлялося вручну й широко використовувалося в побуті, від чого й стало називатися «ручником», а потім «рушником».
Відповідно до функції, які виконував рушник, йому давали назви:
«утирач» - для обличчя та рук;
«стирок» - для посуду та стола;
«покутний» - для прикрашання ікон та портретів;
«намітка» - головний убір заміжньої жінки( рушник довжиною 8 метрів).
А скільки пов’язано з ним звичаїв та обрядів. Без рушника, як без пісні, не обходилися заручини та весілля, народження дитини та проводи, спорудження нової оселі та зустріч гостей. Він і нині символізує щиру любов і незрадливість, щедрість та повагу.
«…і на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука і вічна любов»
Та загадковим для багатьох поколінь залишається «Диво-рушник» - оберіг від небажаного та небезпечного. Сила його – у візерунках, які можна читати, як читають книжки. То ціла наука (як сама математика). За її допомогою ми дізнаємося про візерунок «Диво-рушника».
Вчитель: 1. Які ж орнаменти використовують для вишивання рушників? Щоб дістати відповідь розшифруємо такий ланцюжок.

12/5 11/10 14/3  17/5 1 7/9 2 3/7 10/2 4 1/6 16/9  3 1 /3 5 1/2
Р   Н       Е        С   И        О      И    К       Й        Л         Н


17/5 4 1/2   16/7 1 5/6 10/3 3 1/2 5 1/3 11/2  7/6       2 1/4

  З   В        Ф М           І  О           Р         О        О          Н


( на слайді)
Ціла частина першого дробу дорівнює цілій частині наступного, перевівши який в неправильний дріб одержимо чисельник наступного. Завдання виконують на дошці по черзі два ряди. Прочитали слова.
Учень. Найбільш поширений орнамент «Диво-рушника» - рослинний: дубове листя, виноградне гроно, калина (демонструються слайди і рушники). А з рослинним переплітаються зооморфні (тваринні) орнаменти. Насамперед це дивовижні птахи, що символізують людські душі. Іноді контур візерунка вишивають геометричним орнаментом: ромб з крапкою посередині (засіяна нива), різноманітні квадрати та прямокутники (символи сонця), ламана лінія (вічне життя).



Рушниковий орнамент – співуча мелодія душі, що звучить не лише для очей, а й для розуму і почуттів. Але, щоб вони заграли на полотні, потрібно знати різні види швів.
Вчитель: 2. Скільки видів швів використовуються для вишивання рушників?
Дізнатися про це зможете, коли розв’яжете задачу.
Задача. Скільки видів швів для вишивання рушників існує, якщо число гостей на уроці становить   (указати дріб) частину всієї кількості видів? (У відповіді число наближено дорівнює 200).
Задачу розв’язують коментовано на дошці.
Вчитель. На Україні використовують близько 200 видів швів. Це хрестик, плутаний хрестик, мережка, зубчики, лиштва, вирізування, гладь та багато інших. (на слайдах)


Вчитель: 3. Як виглядає зображення «Диво-рушника»? щоб побачити його зіграємо в математичне лото.
Щоб зробити карти лото треба зображення «Диво-рушника» розрізати на 8 рівних прямокутників і на зворотному боці кожного з них записати дроби. Учням роздають ці картки, вони вибирають в один стовпчик правильні дроби в порядку зростання, а в другий – неправильні дроби в порядку спадання їх чисельників. Переверніть кожний прямокутник і перед вами візерунок «Диво-рушника».
Візерунок для перевірки демонструється на слайді.
Учень. Візерунок рушника – це міфічне «дерево життя», прекрасна квітка, верхня частина якої – про життя богів, нижня – з життя людей, а коріння символізує першооснови і початки цілого світу.
Рушник – одвічний візерунок,
Одвічна зміна поколінь.
Одвічна пам’ять…
З давніх-давен «Диво-рушник» вишивали червоними нитками на білому полотні. Білий колір символізує початок, упевненість, чистоту. Червоний – радість, гідність, лідерство. Та життя без суму та розлуки не може бути, тому добавився і чорний колір.
Вчитель: 4. Тепер кожен з вас на згадку про сьогоднішній урок виготовить закладку для книжки, точніше розфарбує візерунок. Червоним розфарбуєте клітинки, де вписано правильні дроби, а чорним – де неправильні.
ІV Підсумок уроку
Підводяться підсумки, повторюється правило виділення цілої частини з неправильного дробу та запис мішаного числа неправильним дробом.
V Домашнє завдання
Вчитель. Урок закінчимо словами закарпатського поета Василя Густі
Поки живе чоловік,
 Поки сходиться й вруниться зілля –
Буде разом довіку рушник
Із началом весни і дороги,
Бо народ в ньому бачити звик
Віру в честь, у життя, в перемогу.






Немає коментарів:

Дописати коментар